Przejdź do menu Przejdź do treści

Cebula Zbigniew

Urodzony w 1961 roku. Studiował na Wydziale Malarstwa Akademii Sztuk Pięknych w Krakowie w latach 1988-1993. Pracuje na Wydziale Grafiki krakowskiej ASP, gdzie prowadzi Pracownię Malarstwa dla I roku.
Jest członkiem ZPAP okręgu krakowskiego. Pole działania: malarstwo sztalugowe.


Zbigniew Cebula  Wieloryb w Katedrze – Wszechobecność; olej, papier na płótnie; 182×110 cm; 2015-2016

 

Zbigniew Cebula  Płaszcz Proroka; olej na płótnie; 134×130 cm; 2013-2014

 

Zbigniew Cebula  Axis Mundi – Gwałtownicy zdobywają Niebo; olej na płótnie; 120×145 cm; 2013-2014

 

komentarz autora:
Rzeczywistość staram się postrzegać w całej jej pełni, „rzeczy widzialnych i nie widzialnych” i w takim horyzoncie sytuuję moje malarstwo. Przeważnie pracuję cyklami co pozwala pogłębiać i poszerzać aktualnie interesujący mnie obszar znaczeniowy. Inspirację znajduję w Biblii, poezji, kulturze, przyrodzie, w podróżach oraz własnej i rodzinnej – także tej zmitologizowanej – historii.
Bliska jest mi metafora i skłonność do osobistych szyfrów, osobistej symboliki, nie zawsze czytelnej dla postronnego widza. Szukam zaskakujących skojarzeń odsłaniających nowe pola percepcji. Lubię gdy obraz „obrasta” znaczeniami i „gęstnieje” zarówno w sferze idei jak i w strukturze materii malarskiej. Sądzę, że przedstawienie staje się Obrazem gdy jest wielowarstwowe i bogate.

Praca zatytułowana Płaszcz Proroka nawiązuje do biblijnej wizji powołania Elizeusza z Drugiej Księgi Królewskiej. Obraz z cyklu Axis Mundi, pt. Gwałtownicy zdobywają Niebo, jest związany z siglum Mt.11,12. Natomiast płótno z cyklu Wieloryb w Katedrze, pt. Wszechobecność, odwołuje się do Ef.4,6. W obu cyklach pojawia się w różnorodnych konfiguracjach przedstawienie samotnego drzewa wśród pól, co jest nawiązaniem do dziecięcych wspomnień z wakacyjnych pobytów w gospodarstwie dziadka, a także symboliką, swoistą mapą, historii rodzinnych.