baza bibliograficzna
BIBLIOGRAFIA ZESPOŁU
KULTURA
- 
A piękno w ciemności świeci. Z biskupem Michałem Janochą rozmawia Ewa Kiedio, Więź, Warszawa 2017
 - 
Alain Badiou, Manifesty dla filozofii, tłum. Andrzej Wasilewski, PWN, Warszawa 2015
 - 
Benedykt XVI, P. Seewald, Ostatnie rozmowy, tłum. J. Jurczyński, Rafael, Kraków 2016.
 - 
Ks. Daniel Brzeziński, Wiara i jej celebracja w kulturze. Systematyzacja pojęć, „Teologia i Człowiek”, 2014, nr 3 (27), s. 12n
 - 
Christus Vivit. Posynodalna Adhortacja Apostolska Ojca Świętego Franciszka do Młodych i Całego Ludu Bożego, 2019, https://episkopat.pl/wp-content/uploads/2019/04/Christus-Vivit-.pdf
 - 
Małgorza Dernes-Sarnowska, Sacrum i sztuka, „Sztuka i Filozofia”, 1991, nr 4, s. 177-179
 - 
Mircea Eliade, Sacrum a profanum, tłum. Bogdan Baran, Aletheia, Warszawa 2008
 - 
Hans-Georg Gadamer, Aktualność piękna. Sztuka jako gra, symbol i święto, tłum. Krystyna Krzemieniowa, Oficyna Naukowa, Warszawa 1993
 - 
H.-G. Gadamer, Dziedzictwo Europy, tłum. Andrzej Przyłębski, Spacja, Warszawa 1992
 - 
H.-G. Gadamer, O zamilknięciu obrazu, tłum. Jerzy Margański w: Estetyka w świecie, red. Maria Gołaszewska, t. 2, Wydawnictwo Naukowe UJ, Kraków,1986 (skrypt UJ 520), s. 55-62
 - Juliusz Iwanicki, Od hierofanii do memofanii. Przemiany sacrum w kulturze chrześcijańskiej, „Humaniora. Czasopismo Internetowe” 2018, nr 1 (21), ss. 23–42
 - 
Jan Paweł II, List do artystów, Wrocławska Księgarnia Archidiecezjalna, Wrocław 2005
 - 
Karina Jarzyńska, Postsekularyzm: wyzwanie dla teorii i historii literatury: rozpoznania wstępne, „Teksty Drugie” 2012, 1/2 (133-134), s. 294-307
 - 
Witold Kawecki CSsR, Teologia piękna. Poszukiwanie locus theologicus w kulturze współczesnej, Flos Carmeli, Poznań 2013
 - 
Witold Kawecki CSsR, Zobaczyć wiarę. Studium obrazu postrzeganego jako komunikacja wiary z perspektywy teologii kultury i teologii mediów, Homo Dei, Kraków: 2013
 - 
Mieczysław A. Krąpiec, Metafizyczne poznanie w: ,Encyklopedia Filozofii, http://www.ptta.pl/pef/pdf/m/metafizycznep.pdf
 - 
M. A. Krąpiec, Andrzej Maryniarczyk, Metafizyka w: Powszechna Encyklopedia Filozofii, http://www.ptta.pl/pef/pdf/m/metafizyka.pdf
 - 
Ks. Janusz Królikowski, Nieme słowo. Teologia w sztuce, Wydawnictwo Diecezji Tarnowskiej Biblos,Tarnów 2008
 - 
Jean-Luc Marion, Będąc danym. Esej z fenomenologii donacji, tłum. Wojciech Starzyński, IFiS PAN, Warszawa 2007
 - 
Jean-Luc Marion, Ślepy w Siloe, czyli odniesienie obrazu do oryginału, „Communio” 1990 (wersja polska) nr 2, s. 12–29.
 - 
Jacek Migasiński, Metafizyka i malarstwo, „Sztuka i Filozofia”, R. 5: 1993, nr 7, s. 53-64
 - 
Rudolf Otto, Świętość. Elementy irracjonalne w pojęciu bóstwa i ich stosunek do elementów racjonalnych, tłum. Bogdan Kupis, KR, Warszawa 1999
 - 
Stanisław Pazura, Struktura i sacrum. Estetyka sztuk plastycznych Hansa Sedlmayra w: Sztuka i społeczeństwo, t. I: Ocalenie przez sztukę, Warszawa 1973, s. 91-143
 - 
Halina Perkowska, Postmodernizm a metafizyka, Scholar, Warszawa 2003
 - 
Jaques Ranciere, Estetyka jako polityka, ze wstępem Artura Żmijewskiego i posłowiem Slavoja Žižka, tłum. Julian Kutyła i Paweł Mościki, Wydawnictwo „Krytyki Politycznej”, Warszawa 2007
 - 
Józef Kardynał Ratzinger, Zraniony strzałą piękna. Krzyż i nowa „estetyka” wiary w: tegoż, W drodze do Jezusa Chrystusa, tłum. ks. Jarosław Merecki SDS, Salwator, Kraków 2005, s. 33-43
 - 
Joseph Ratzinger, Nowa pieśń dla Pana, Znak, Kraków 1999
 - 
Religia i religijność w warunkach globalizacji, red. Maria Libiszewska-Żółtkowska, Nomos, Kraków 2007
 - 
Religijność i duchowość – dawne i nowe formy, red. Maria Libiszowska-Żółtkowska, Stella Grotowska, Nomos, Kraków 2010
 - 
Max Scheler, Pisma z antropologii filozoficznej i teorii wiedzy, tłum. Stanisław Czerniak i Adam Węgrzecki, PWN, Warszawa 1987
 - 
Sobór Nicejski II, [Dekret wiary], w: Dokumenty soborów powszechnych. Tekst grecki, łaciński, polski, t. 1, oprac. A. Baron, H. Pietras, WAM, Kraków 2001, s. 339.
 - 
Sobór Watykański II, Konstytucja o liturgii świętej Sacrosanctum concilium, w: Sobór Watykański II, Konstytucje, dekrety, deklaracje, Pallottinum, Poznań 1967, s. 25–99.
 - 
Władysław Stróżewski, Istnienie i sens, Znak, Kraków 2005
 - 
W. Stróżewski, Logos, wartość, miłość, Znak, Kraków 2013
 - 
W. Stróżewski, W kręgu wartości, Znak, Kraków 1992
 - 
W. Stróżewski, Wokół piękna. Szkice z estetyki, Universitas, Kraków 2002
 - 
Uncontrollable Beauty. Toward a New Aesthetics, ed. Bill Beckley with David Shapiro, Allworth Press, New York 1998
 - 
Joanna Winnicka-Gburek, Krytyka, etyka, sacrum. W kierunku aksjologicznej krytyki artystycznej, Katedra, Gdańsk 2015
 - 
Zofia J. Zdybicka, Partycypacja w: Powszechna Encyklopedia Filozofii, http://www.ptta.pl/pef/pdf/p/partycypacja.pdf
 - 
Zwrot performatywny w estetyce, red. Lilianna Bieszczad, Libron, Kraków 2013
 
SZTUKA
- 
Maciej Bielawski, Oblicza ikony, Homini, Kraków 2006
 - 
Hans Belting, Obraz i kult. Historia obrazu przed epoką sztuki, tłum. T. Zatorski, słowo/obraz terytoria, Gdańsk 2010
 
- 
Brent Plate S., Blasphemy, Art that Offends, black dog publishing, London 2006
 - 
Michel Brötje, Vir Heroicus Sublimis Barnetta Newmana. Stworzenie – cierpienie i pojednanie, tłum. Michał Haake, „Quart” 2013, no. 4(30), p. 55-62
 - 
Dariusz Chełstowski, Problem recepcji na Zachodzie nauki o obrazach Soboru Nicejskiego II, „Zeszyty Naukowe KUL” 2017, nr 2, s. 389–408 https://czasopisma.kul.pl/znkul/article/view/11322/9620
 - 
Czerwień Niebieskiego Jeruzalem. O sztuce, wierze i ewangelizacji. Marko Ivan Rupnik w rozmowie z Natašą Govekar, Wydawnictwo Święty Wojciech, Poznań 2018
 - 
Ks. Andrzej Draguła, Bluźnierstwo. Między grzechem a przestępstwem, Więź, Warszawa 2015
 - 
Ks. Andrzej Draguła, Religijne szanse sztuki współczesnej, „Studia Nauk Teologicznych”, t. 14 (2019), ss. 43-60; http://journals.pan.pl/Content/115862/PDF/3.pdf?handler=pdf
 - 
Dziedzictwo i odpowiedź w sztuce współczesnej/Heritage and response in contemporary art, red. Łukasz Murzyn, Rafał Solewski, Sebastian Stankiewicz, Bernadeta Stano, Wydawnictwo Naukowe UP, Kraków 2018
 - 
James Elkins, On the Strange Place of Religion in Contemporary Art, Routledge NY, London, 2004
 - 
Fluid Flesh: The Body, Religion and the Visual Arts, red. Barbara Baert, Leuven University Press, Leuven 2009
 - 
Ewa Klekot, Obraz tego Boga którego wielbi artysta. O obecności sacrum w sztuce współczesnej, R. 10: „Ethos” 1997, nr 4/40, s. 187-194 https://dlibra.kul.pl/dlibra/show-content/publication/edition/29785?id=29785
 - 
Korespondencje. Sztuka nowoczesna i uniwersalizm, red. Jarosław Lubiak, Małgorzata Ludwisiak, Muzeum Sztuki w Łodzi, Łódź 2012
 - 
Andrzej Kostołowski, Odyseje abstrakcji. Kilka uwag o abstrakcji i duchowości, “Dyskurs” 2014, nr 18, s. 74-91 https://wuwr.pl/dyskurs/article/view/10516/9808
 - 
Janusz Krupiński, Religijność sztuki. Simone Weil Aesthetica Crucis, „Estetyka i Krytyka” 2011, nr 1/20 2011, s.105-122
 - 
Metafizyka Obecności. Inspiracje religijne w dziełach krakowskich artystów 2000-2019, red. Agnieszka Daca, Bernadeta Stano, Wydział Sztuki Uniwersytet Pedagogiczny w Krakowie, Kraków 2019
 - 
O. Mauer, Kościół wobec sztuki współczesnej: bezradność i dystans, „Znak” 1991, nr 12, s. 49–52.
 - 
Anna Moszynska, Purity and Belief: The Lure of Abstraction w: The Age of Modernism. Art in the 20th Century, red. Ch. M. Joachimidesa i N. Rosenthala, Verlag Gerd Hatje, Berlin 1997
 - 
Paweł Możdżyński, Inicjacje i transgresje. Antystrukturalność sztuki XX i XXI wieku w oczach socjologa, Wydawnictwo Uniwersytetu Warszawskiego, Warszawa 2011
 - 
Paweł Możdżyński, Krzyż we współczesnej sztuce polskiej. O czterech kontekstach symbolicznych, „Miscellanea Anthropologica et Sociologica” 2012, nr 13, 167-180. http://bazhum.muzhp.pl/media//files/Miscellanea_Anthropologica_et_Sociologica/Miscellanea_Anthropologica_et_Sociologica-r2012-t13/Miscellanea_Anthropologica_et_Sociologica-r2012-t13-s167-180/Miscellanea_Anthropologica_et_Sociologica-r2012-t13-s167-180.pdf
 - 
Ks. Henryk Nadrowski, Kościoły naszych czasów. Dziedzictwo i perspektywy, WAM, Kraków 2000
 - 
Otwarty tron. Sztuka współczesna wobec fenomenu Jana Pawła II, Zachęta, Warszawa 2014
 - 
A. Rosen, Art + Religion in the 21st Century, Thames & Hudson, London 2015
 - 
Sacrum i sztuka, red. Nawojka Cielińska, Znak, Kraków 1989
 - 
Daniel A. Siedell, God in the Gallery. A Christian Embrace of Modern Art, Baker Academic, Grand Rapids 2008
 - 
Rafał Solewski, Patrząc i Wypatrując. Możliwe intuicje sztuki przełomu XX i XXI wieku w esejach Józefa Czapskiego [w:] Granit i tęcza. Dzieła i osobowość Józefa Czapskiego, red. Anna Pilch, Anna Włodarczyk, Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego, seria Narracje w Edukacji, Kraków 2019, s. 57-60
 - 
Grzegorz Sztabiński, Poza estetyzacją. Problem duchowości w sztuce współczesnej, „Sacrum et Decorum. Materiały i Studia z Historii Sztuki Sakralnej”, 2009, nr 2, s. 111-130
 - 
Sztuka polska a Kościół dzisiaj: analiza sztuki sakralnej w perspektywie Jubileuszu 1050. rocznicy Chrztu Polski, red. Witold Kawecki CSsR, Narodowe Centrum Kultury, 2016
 - 
Paweł Taranczewski, Paulina Tendera, Rozmowy o malarstwie, „The Polish Journal of the Arts and Culture”, Uniwersytet Jagielloński, Akademia Ignatianum, Kraków 2016
 - 
Zbigniew Treppa, Tajemnica widzialności Boga. Szkice z teologii obrazu, WAM, Kraków 2015
 - 
Jakub Turbasa, Ukryte piękno. Architektura współczesnych kościołów, Więź, Warszawa 2019
 - 
Elżbieta Wolicka, Sacrum w sztuce. Punkty zapalne sporu, „Znak” 1991, nr 12, s. 43–48
 - 
Marcelina Zdenkowska, Sacrum w sztuce współczesnej, https://depot.ceon.pl/bitstream/handle/123456789/10435/Sacrum%20w%20sztuce%20wsp%C3%B3%C5%82czesnej.pdf?sequence=1&isAllowed=y
 
BIBLIOGRAFIE WYBRANYCH AUTORÓW
BIBLIOGRAFIA PROF. RENATY ROGOZIŃSKIEJ
Oryginalne opublikowane prace twórcze:
- W stronę Golgoty. Inspiracje pasyjne w sztuce polskiej w latach 1970-1999, Wydawnictwo Drukarnia i Księgarnia św. Wojciecha, Poznań 2002
 - Ikona w sztuce XX wieku, Wydawnictwo WAM, Kraków 2009
 - Grzegorz Bednarski. Personifikacje (współautor: Krzysztof Nosal), Związek Polskich Artystów Plastyków, Kraków 2017
 
Pozostałe publikacje:
- 
- Pytanie o wiarę artysty, „W drodze”, 1989, nr 7, s. 27-37.
 - Prześwietlić obrazy Bożą obecnością. Z Danutą Waberską rozmawia Renata Rogozińska, „W drodze” 1990, nr 1, s. 36-43.
 - Nie dawać za wygraną. V Biennale sztuki sakralnej, „Przegląd Powszechny” 1992, nr 7/8, s. 179-181.
 - Człowiek nie musi bać się własnych myśli. Z Januszem Marciniakiem rozmawia Renata Rogozińska, „Przegląd Powszechny” 1992, nr 10, s. 115-130.
 - Epigoni eklektyków. Na IX Documenta w Kassel spojrzenie subiektywne, „Artelier” 1992, nr 1, s. 20-23.
 - Notatki z drogi duchowej. Prace Janusza Marciniaka, „Przegląd Powszechny” 1993, nr 7- 8, s. 173-176.
 - Studia do… Prace Piotra Potworowskiego, „Przegląd Powszechny” 1993, nr 11, s. 317-320.
 - Pokazać niewidzialne, „Przegląd Powszechny” 1993, nr 10, s. 146-149.
 - W pokorze wobec piękna, „W drodze” 1993, nr 3, s. 86-88.
 - Jakie dzieło, taki język, „„Art & Business”„”, 1993, nr 9-10, s. 62-64.
 - Prostota form i bogactwo znaczeń. Rzeźby Ewy Twarowskiej-Siody i malarstwo Stanisława Rodzińskiego, „Przegląd Powszechny” 1993, nr 6, s. 470-473.
 - Droga do nieznanego celu, „Przegląd Powszechny” 1993, nr 11, s. 317-320.
 - Powrót do wartości, „Przegląd Powszechny” 1993, nr 5, s. 295-298.
 - Notatki z drogi duchowej, „Przegląd Powszechny” 1993, nr 7-8, s. 321-323.
 - Srebrny oset, „Przegląd Powszechny” 1993, nr 8, s. 236-240.
 - Pejzaże metafizyczne Stanisława Rodzińskiego, „Znak” 1994, nr 9, s. 149-152.
 - Tematy biblijne we współczesnym malarstwie polskim, „„Art & Business”„” 1994, nr 11-12, s. 65-68.
 - Współczesny ikonoklazm?, „Przegląd Powszechny” 1994, nr 7-8, s. 47-55.
 - Ukiyo-e. Obraz przepływającego świata, „„Art & Business”„” 1994, nr 5-6, s. 63.
 - Sztuka miejscem odnalezienia się, „Art & Business”„, nr 1-2/1994, s. 60-64.
 - Sub specie hominis, „Przegląd Powszechny” nr 5/ 1994, s. 294-296.
 - Elżbieta Wasyłyk, Malarstwo, BWA w Bydgoszczy, listopad 1993 [katalog wystawy], brak numeracji stron
 - Wolność artysty w Kościele, Przegląd artystyczno-literacki, nr 5/1994, s. 4-7.
 - Broń symboliczna, Gazeta malarzy i poetów, nr 1/1994, 8-9.
 - Między jawą a snem, „Art & Business” 1994, nr 5-6, s. 80.
 - Rasowy krytyk musi być stronniczy. Rozmowa z prof. Elżbietą Wolicką, „Art & Business” 1995, nr 9, s. 43-45.
 - Zdejmowanie zasłony, „Gazeta Malarzy i Poetów” 1995, nr 5, s. 20.
 - Marian Bohusz-Szyszko – malarz nadziei, „W drodze” 1995, nr 4, s.70-76.
 - Impresje hiszpańskie Tadeusza Jackowskiego, Muzeum Okręgowe w Lednicy, 1995 [katalog wystawy], brak numeracji stron.
 - Z błękitem w tle, „Gazeta Malarzy i Poetów” 1996, nr 1, s. 19.
 - Proporcje i blask. Rysunki Grzegorza Ratajczyka, „Gazeta Malarzy i Poetów” 1997, nr 2, s. 16.
 - Grzegorz Ratajczyk, Rysunek, Galeria Wodna, 1996 [katalog wystawy], brak numeracji stron.
 - Melancholia II, Andrzej Okińczyc, Piano Nobile, Kraków, 1996 [katalog wystawy], s. 3-7.
 - Niejasno jak w zwierciadle, „Gazeta Malarzy i Poetów” 1996, nr 3, s. 10.
 - Być albo znaczyć, „Gazeta Malarzy i Poetów” 1996, nr 4, s. 9-11.
 - Stanisław Witkiewicz – klasyk współczesnej krytyki artystycznej w Polsce, „Gazeta Malarzy i Poetów” 1997, nr 1, s. 25-28.
 - Gra z wahadłem. Myśl krytyczna Mariana Bohusza Szyszko, „Gazeta Malarzy i Poetów” 1997, nr 2, s. 27-29.
 - Pomiędzy nami – kres, czyli opowieść Jacka Waltosia o niespełnieniu, Kresy, nr 2/1996, s. 183-187.
 - Przejście, „Gazeta Malarzy i Poetów” 1996, nr 3, s. 26.
 - Twarzą w twarz z człowiekiem duchowym. Malarstwo Mariusza Korbańskiego. „Przegląd Powszechny” 1997, nr 6, s. 357-360.
 - Christos Mandzios. Obszary wspólne, „Przegląd Powszechny” 1997, nr 2, s. 237-238.
 - Chcę mówić także o harmonii. Z Mariuszem Mikołajkiem rozmawia Renata Rogozinska, „W drodze” 1997, nr 3, s. 79-81.
 - Tajemnica Wielkiej Soboty, „W drodze” 1997, nr 3, s. 82-85.
 - Dwa jest jedno, „W drodze” 1997, nr 10, s. 77-81.
 - Moja twarz Jezusa w: III Triennale Plastyki Sacrum, Częstochowa’97 [katalog wystawy], s. 10-13.
 - Taniec do nieba, „Rzeźba Polska” 1996-97, VIII, s. 125-135.
 - O angelicznych marzeniach, starości i metafizyce, „Rzeźba Polska” 1996-97, VIII, s. 136-146.
 - Pascha znaczy przejście, Wątek pasyjny w twórczości Adama Brinckena, „Rzeźba Polska” 1996/97, VIII, s147-151.
 - Na co dzień i od święta, „Kresy” 1997, nr 4, s. 188-194.
 - Przeciwieństwa tylko pozorne, „Przegląd Powszechny” 1997, nr 2, s. 237-238.
 - Przed progiem światła, „Kresy” 1998, nr 1, s. 171-179.
 - De profundis. Malarstwo Tadeusza Boruty, „Przegląd Powszechny” 1988, nr 3, s. 350-361.
 - Biennale dla odważnych, „Przegląd Powszechny” 1998, nr 7-8, s. 125-129.
 - Józef Walczak. Malarstwo, Galeria Sztuki Współczesnej Profil, Poznań, 1998 [katalog wystawy], s. 8-12.
 - Piękno przychodzi skądinąd, VIII Biennale Sztuki Religijnej, Sacrum’98, BWA Gorzów Wielkopolski, 1988 [katalog wystawy], s. 2-4.
 - Pawana na belkę i gwoździe, „Przegląd Powszechny” 1998, nr 5, s. 216-223.
 - I Bóg zagrał, „Czas Kultury” 1998, nr 2, s. 74-81.
 - Zaufać drzewu. Rzeźba Stanisława Kulona, „Przegląd Powszechny” 1999, nr 7-8, s. 98-106.
 - Z błękitem w tle, Wygnani z raju, Elżbieta Wasyłyk, Malarstwo, Galeria Rennes, Poznań, 1999 [katalog wystawy], brak numeracji stron.
 - Sarkofagi odchodzącego życia, „Przegląd Powszechny” 1998, nr 11, s. 211-217. Przedruk: Henryk Musiałowicz, Moja droga, Galeria Sztuki w Legnicy, kwiecień 1999 [katalog wystawy], brak numeracji stron.
 - Dobra Nowina w malarstwie Mariusza Mikołajka, Mariusz Mikołajek. Malarstwo, Galeria u Jezuitów, Poznań, 1998 [ katalog wystawy], brak numeracji stron. Przedruk: „Przegląd Powszechny” 1999, nr 1, s. 76-82.
 - Pieczęć życia wiecznego, „Przegląd Powszechny” 1999, nr 11, s. 209.
 - Cień zmartwychwstania, „Przegląd Powszechny” 1999 nr 4, s. 97-104.
 - W blasku zmartwychwstania, „Kronika Rzymska” 1999, nr 119, s. 18-21.
 - Kreuzbalken, Jan Berdyszak, Kreuzbalken, Liederhalle, Stuttgart, 1999 [katalog wystawy], brak numeracji stron.
 - Twórczość Wojciecha Sadleya, „Przegląd Powszechny” 2000, nr 1, s. 109- 116.
 - Odblask Wieczności, „Inspiracje” 2000, nr1-3, s. 67-68.
 - Kapłan o sztuce, Dominik Łuszczek, Inspiracje religijne w polskim malarstwie i grafice 1981 – 1991 [recenzja], „Przegląd Powszechny” 2000, nr 9, s. 297-303.
 - Między obrazem a ścianą, IX Biennale Sztuki Sakralnej, Sacrum’ 2000, BWA Gorzów 2000 [katalog wystawy], s. 2.
 - Nie ma adresata? w: Sacrum i kultura. Chrześcijańskie korzenie przyszłości. Materiały Kongresu Kultury Chrześcijańskiej, Lublin, 15-17 września 2000, Lublin 2000, s. 277-294.
 - Sianie, Christos Mandzios, Mariusz Mikołajek, “Na styku …”. V Wystawa obnośna, „Przegląd Powszechny” 2001, nr 9, s. 274-277.
 - Jerzy Bereś. Żywy pomnik, „Przegląd Powszechny” 2001, nr 10, s. 99-106.
 - Rafał Boetner Łubowski, W kręgu światła i koloru [recenzja książki], „Przegląd Powszechny” 2002, nr 9, s. 324-327.
 - Miejsce dla nadziei [w:] Mariusz Mikołajek, Twórczość 1989-2001 [katalog wystawy], Wrocław 2002, s 28-29.
 - Od narzędzia tortury do drzewa życia. O inspiracjach pasyjnych w sztuce polskiej XX wieku [w:] Wielki tydzień. Męka, śmierć i zmartwychwstanie Jezusa Chrystusa w sztuce polskiej XIX i XX wieku [katalog wystawy], Muzeum literatury im. Adama Mickiewicza, Warszawa 2003.
 - Miłosierne panowanie „Pięknego Boga”. Znaczenie tajemnicy wcielenia dla przemian w sztuce późnego średniowiecza, „Przegląd Powszechny” 2003, nr 4, s. 102 – 111.
 - Gdzie mól i rdza. O mowie przedmiotów i zmowie milczenia w martwej naturze XVII w., „Przegląd Powszechny” 2003, nr 7-8, s. 186-192.
 - Wskazywać przeźroczyście, Katalog V Triennale Sztuki Sacrum, pod hasłem Ku cywilizacji życia. Miejska Galeria Sztuki, Częstochowa 2003.
 - Wyjdzie z zamętu świat ducha. Myśl estetyczna Jana Pawła II a sztuka współczesna w: Bo piękno na to jest by zachwycało. Jan Paweł II w kulturze polskiej, Księgarnia Świętego Wojciecha, Poznań 2004, s. 21-37
 - Monstrualność sztuki, czyli numinotyczna moc deformacji. Kilka refleksji o źródłach i roli deformacji w sztuce religijnej – dawnej i współczesnej [w:] Sacrum w sztuce współczesnej, pod red. B. Major, Częstochowa 2004, 62-70.
 - Sztuka wobec Zmartwychwstania [w:] Ornat paschalny. Nowa wizja artystyczna i prezentacja historyczna [katalog wystawy], Galeria u Jezuitów, Poznań, marzec-kwiecień 2004.
 - Niebo w kałuży, „Format” 2004, nr 43.
 - O kontemplacji i jej owocach artystycznych, „Przegląd Powszechny” 2004, nr 7-8, s. 118-130, cz. I, nr 9/2004, cz. II
 - O skandalu miłosierdzia i skandalizującej sztuce współczesnej [w:] Teologia i dialog, tom 1, Miłosierdzie jako wartość w języku współczesnej edukacji, pod red. R. Niparko i J. Skrzypczaka, Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniu, 2004, s. 213-222.
 - Bo piękno na to jest by zachwycało [w:] Jan Paweł II w kulturze polskiej, Księgarnia Świętego Wojciecha, Poznań 2004
 - Od kontestacji do kontemplacji. Orędzie Jana Pawła II do artystów i jego recepcja, [w:] O człowieku w późnej nowoczesności, pod red. B. Walczaka, Wydawnictwo naukowe UAM, Poznań 2004
 - Paradoksy reprezentacji, „Format” 2004, nr 1-2.
 - Pozostać bliżej sztuki [w:] Sacrum i sztuka. Życie i sztuka, pod red. B. Major i J. Matyi, Miejska Galeria sztuki w Częstochowie, Częstochowa 2004
 - Czuję się dzieckiem obu Kościołów. Rozmowa z Mateuszem Środoniem, „W drodze” 2005, nr 8.
 - Słowo wstępne do katalogu wystawy Gdy słowo staje się obrazem. Wystawa ilustracji biblijnej, Centrum Kultury Zamek w Poznaniu, 25 kwietnia 2006. Wydawnictwo Drukarnia i Księgarnia Świętego Wojciecha, Poznań 2006.
 - Słowa nie na dzisiejszą miarę [w:] Jan Paweł II do artystów. Artyści do Jana Pawła II, Wydawnictwo Archidiecezji Lubelskiej Gaudium, Lublin 2006
 - Misterium oczywistości, „Format” 2006, nr 1(49).
 - W stronę ikony, „Konteksty” 2007, nr 2, s. 175-177.
 - Nic w mandorli, „Konteksty” 2007, nr 2, s. 169 – 174.
 - Realne – nierealne/Rytuały codzienności [w:] Romuald Oramus. Pomiędzy obrazem i grafiką. Prace z lat 1981-2006, Muzeum Archidiecezjalne Kardynała Karola Wojtyły w Krakowie, październik-listopad 2007 [katalog wystawy], s. 13-19.
 - „Ikona dziś” pod red. E. Jackowskiej-Kurek, Urząd Miasta Stołecznego Warszawy, Warszawa 2008.
 - Wobec ikony [w:] Ikona w sztuce XX wieku, Galeria Krypta u Pijarów, Kraków, Październik 2009 (katalog wystawy)
 - Zdrutowane niebo. Motywy pasyjne w twórczości Zbyluta Grzywacza [w:] Artysta wobec siebie i społeczeństwa. Twórczość Zbyluta grzywacza i jej konteksty. Materiały z konferencji naukowej w Muzeum narodowym w Krakowie, 7-8 maja 2009, Kraków 2010, s. 105-119
 - Ex oriente lux. Recepcja ikony w sztuce polskiej, „Sacrum et Decorum” 2009, Rok II, Wydawnictwo Uniwersytetu Rzeszowskiego
 - Zawsze początek, „Format” 2010, nr 58 (1-2), s. 98-10
 - Bezdomność jako droga tworzenia, „Konteksty” 2010, nr 2-3 (289-290), 190-195.
 - Apokalipsa według Grzegorza Bednarskiego. Eskalacja zła czy orędzie nadziei?, „Sacrum et Decorum” 2010, Wydawnictwo Uniwersytetu Rzeszowskiego, s. 95 – 115
 - Na tropie niespaczonego. Estetyka i mistyka deformacji w sztuce religijnej [w:] Fenomen pięknego życia, pod red. M Jankowskiej, S. Nizińskiego, Wydawnictwo Naukowe UAM, Poznań 2011, s. 11 – 20
 - Bez wzajemności. O recepcji papieskiego Listu do artystów słów kilka [w:] Ważny, bliski świadek, Galeria Środowisk Twórczych Bielskie Centrum Kultury, kwiecień 2011 [katalog wystawy]
 - Triej, O malarstwie Jerzego Ćwiertni (1928 -2009), „Konteksty” 2011, nr 2-3.
 - Bez kamuflażu [w: ]Stanisław Kulon, Szki Wołyń 1943 -1944, Warszawa 1912
 - Powrót do źródeł. O twórczości Romualda Oramusa i Stanisława Sobolewskiego [w:] Trzy dekady 1981-2011. Malarstwo wobec przemian na przykładzie twórczości Romualda Oramusa i Stanisława Sobolewskiego, pod red. J. Brukwickiego, Uniwersytet Pedagogiczny w Krakowie, Kraków 2012.
 - O politycznym rezonansie sztuki religijnej w Polsce po 1989 roku [w:] Sztuka zaangażowana religijnie, politycznie i społecznie. Wydawnictwo przed Konferencją, pod red. G. Niemyjskiego, Akademia Sztuk Pięknych we Wrocławiu, Wrocław 2013, ss. 8-15.
 - Szukając Oblicza. Droga do twórczości sakralnej Danuty Waberskiej, „Sacrum et Decorum” 2013, t. VI.
 - Na krańcu pojmowania. O twórczości artystycznej Tadeusza Gustawa Wiktora, w: „Arttak” 2013, nr 5.
 - Księga Wyjścia do Świętego Miasta Jeruzalem. Malarskie medytacje Grzegorza Bednarskiego nad Apokalipsą [w:] Czas Apokalipsy. Koniec dziejów w kulturze od późnego średniowiecza do współczesności, K. Kopania, Wydawnictwo Neriton, Warszawa 2013
 - Duszą mistyka – okiem artysty. Wizje św. Teresy z Avila a sztuki plastyczne [w:] „Ars Principia”, M. Rochecka, Wydawnictwo Wydziału Sztuk Pięknych UMK, Toruń 2014 [katalog wystawy]
 - Moc nieobecności. Janowi Berdyszakowi (1934 – 2014) in memoriam, „Zeszyty naukowe Centrum badań im. Edyty Stein” 2015, nr 12, Wydawnictwo Naukowe UAM, Poznań 2015.
 - Przywracanie pamięci. Treny smoleńskie Tadeusza Gustawa Wiktora [w:] „Arttak” 2014, nr 8
 - Christos Mandzios, „Arttak” 2014, nr 8
 - Polygonum III – kilka refleksji [w:] Polygonum 3. 3 Wystawa Sztuki Twórców Województwa Kujawsko Pomorskiego, Galeria Miejska BWA w Bydgoszczy, 14.12.2013 – 16.02.2014, Bydgoszcz 2014
 - Monumenta: Ilja i Emilia Kabakow w Grand Palais, „Arttak”2014, nr 9.
 - Malarstwo bez skóry, „Arteon” 2015, nr 20 (178)
 - Od wizji do wizerunku. Sztuka jako wyraz mistycznego ogołocenia i wejścia w „inny świat”, „Teologia i Człowiek” 2015, nr 27.
 - Tempus passionis według Stanisława Kulona, „Sacrum et Decorum” 2015, nr 8
 - Wiary-godność abstrakcji. Witraże sakralne Adama Brinckena [w:] Sztuka abstrakcyjna w przestrzeniach wybranych kościołów w Polsce, A. Brincken, A. Organisty, Kraków 2015
 - Nowe media w sztuce sakralnej, „Arteon” 2016, nr 11 (187)
 - „Jak pamiętamy, tak będziemy pamiętani”. Sztuka Janusza Marciniaka wobec Zagłady, „Konteksty” 2016, nr 1 (312)
 - Natura jako miejsce poznania teologicznego, „Sacrum et Decorum” 2016, nr IX, s. 7-18.
 - „By oko żarłocznym się stało”. O wykładach Profesora Rajmunda T. Hałasa z Historii Architektury i Designu [w:] Novum nie jest grzeszne: Rajmund T. Hałas : twórca – pedagog – człowiek : monograficzna praca zbiorowa, red. J. Filipiak, Wydawca Uniwersytet Artystyczny w Poznaniu, Poznań 2017.
 - Rajmund Teofil Hałas – działalność publicystyczna [w:] Novum nie jest grzeszne: Rajmund T. Hałas: twórca – pedagog – człowiek : monograficzna praca zbiorowa, red. J. Filipiak, Wydawca Uniwersytet Artystyczny w Poznaniu, Poznań 2017.
 - Sztuka jako ćwiczenie duchowe [w:] David Javorsky. Obrazy, rysunki [katalog wystawy], Galeria Współczesnej Sztuki Sakralnej „Dom Praczki”, Kielce, listopad 2017
 - Ryzyko ikony [w:] Nowa ikona. Nowica 2009 – 2017, K. Jakubowska – Krawczyk, M. Sora, Stowarzyszenie Przyjaciół Nowicy 2018.
 - Śladem nabożnych mnichów. Maria Hiszpańska-Newmann [w:] W mądrości Krzyża i blasku Zmartwychwstania. Edyta Stein i Maria Hiszpańska-Neumann [katalog wystawy], Muzeum Archidiecezjalne w Poznaniu. Poznań 2019.
 
 
BIBLIOGRAFIA DR ADAMA ORGANISTY
- Die barocke Skulptur des gekreuzigten Christi im Heimatmuseum für Historischen Hausrat in Ziębice, „Umění” 47/5, 1999, s. 321–322.
 - Grafiki 14 Świętych Wspomożycieli autorstwa Jakuba Arleta jako wzór dla rzeźb w kościele jezuitów w Kłodzku, [w:] Z dziejów rysunku i grafiki na Śląsku oraz w kolekcjach i zbiorach ze Śląskiem związanych. Materiały sesji Oddziału Wrocławskiego Stowarzyszenia Historyków Sztuki Wrocław, 23–24 marca 1999, red. Bogusław Czechowicz, Arkadiusz Dobrzyniecki, Izabela Żak, Wrocław 1999, s. 45–50.
 - „Wizja bł. Hiacynty Marescotti” – nieznany rysunek Giuseppe Passeriego w Muzeum Sprzętu Gospodarstwa Domowego w Ziębicach, [w:] Z dziejów rysunku i grafiki na Śląsku oraz w kolekcjach i zbiorach ze Śląskiem związanych. Materiały sesji Oddziału Wrocławskiego Stowarzyszenia Historyków Sztuki Wrocław, 23–24 marca 1999, red. Bogusław Czechowicz, Arkadiusz Dobrzyniecki, Izabela Żak, Wrocław 1999, s. 167–178.
 - Uwagi na temat barokowego obrazu „Stygmatyzacja św. Franciszka” w kościele franciszkanów w Jaśle, „Rocznik Jasielski” 4, 1999, s. 19–28 [wspólnie z dr. Andrzejem Laskowskim]
 - [3 hasła dot. dzieł sztuki: Koło Śmierci, Taniec Śmierci, Księga nekrologów Bractwa Maryjnego], [w:] Śmierć w kulturze dawnej Polski. Od średniowiecza do końca XVIII wieku, katalog wystawy, 15.12.2000–15.03.2001, Zamek Królewski w Warszawie, red. Przemysław Mrozowski, Warszawa 2000, s. 96–97, 104–105, 175, nr kat. I 7, I 11, IV 4.
 - An Unpublished Sketch for an Altarpiece by Giuseppe Passeri, „Master Drawings” 39/4, 2001, s. 409–414.
 - Die schlesische Plastik vom 16. bis 18. Jahrhundert. Bemerkungen zum Buch von Romuald Nowak, „Modus. Prace z Historii Sztuki” 2, 2001, s. 87–122 [wspólnie z dr. Arturem Kolbiarzem].
 - Barokowa rzeźba Chrystusa Ukrzyżowanego w Muzeum Sprzętu Gospodarstwa Domowego w Ziębicach, „Zeszyty Muzeum Ziemi Kłodzkiej” 7, 2001, s. 129–131.
 - Zbiory rzeźby. Katalog. Muzeum Sprzętu Gospodarstwa Domowego w Ziębicach / Skulpturensammlung. Museum für Historischen Hausrat in Münsterberg, Kraków 2001, 40 ss. + 32 il.
 - Sen Jakuba rzeźbiony i malowany. Uwagi na temat dekoracji ambony w kościele pocysterskim w Kamieńcu Ząbkowickim, [w:] Willmann i inni. Malarstwo, rysunek i grafika na Śląsku i w krajach ościennych w XVII i XVIII wieku, red. Beata Lejman, Andrzej Kozieł, Wrocław 2002, s. 216–222.
 - Die Zisterzienser in Niederschlesien – das goldene Zeitalter der Barockkunst 1650–1750. Eine Ausstellung im Rahmen des „Polnischen Jahres in Österreich 2002”, katalog wystawy, 06.06–08.09.2002, Heiligenkreuz, Wien 2002, 32 ss. + 40 il. [wspólnie z Henrykiem Dziurlą].
 - Cystersi na Dolnym Śląsku – złote stulecie sztuki baroku 1650–1750, [wersja polska katalogu wystawy jw., poszerzona o 8 not kat. dot. dzieł sztuki], 07.03–27.04.2003, Muzeum Architektury we Wrocławiu, Wrocław 2003, 44 ss. + 48 il. [wspólnie z Henrykiem Dziurlą].
 - Drewniany kościół p.w. św. Michała Archanioła w Binarowej, Rzeszów 2004, 64 ss. + 40 il. [wspólnie z Andrzejem Laskowskim].
 - Wokół Wita Stwosza. Katalog wystawy w Muzeum Narodowym w Krakowie 2005, red. Dobrosław Horzela, Adam Organisty, Kraków 2005, s. 11–12, 28, 37–39, 49, 75, 81, 84, 86, 109, 114, 119, 149, 152–153, 159, 248–257, 262–273, 314–315, 319–328 [część tekstów wspólnie z Dobrosławą Horzelą, Markiem Walczakiem; redakcja kat. wspólnie z Dobrosławą Horzelą].
 - Krucyfiks w arkadzie tęczowej kościoła św. Floriana w Krakowie, „Modus. Prace z Historii Sztuki” 6, 2005, s. 49–59 [wspólnie z Markiem Walczakiem].
 - Die Reflexe der Werke des Veit Stoß in der polnischen Kunst des 17. und 18. Jahrhunderts, [w:] Generationen – Interpretationen – Konfrontationen. Sammelband von Beiträgen aus der Konferenz anlässlich des 70. Geburtstags von Prof. PhDr. Mária Pötzl-Malíková DrSc., in den Tagen 20.–22. April in Bratislava / Materiały z konferencji zorganizowanej przez Instytut Historii Sztuki Słowackiej Akademii Nauk w Bratysławie w dn. 20-22 kwietnia 2005, red. Barbara Balážová, Bratislava 2007, s. 279–294 [wspólnie z prof. Markiem Walczakiem].
 - Dwie grupy barokowych rzeźb śląskich z kręgu Georga Franza Pacáka i Ignaza Rohrbacha, [w:] Śląsk i Czechy. Wspólne drogi sztuki. Materiały konferencji naukowej dedykowane Profesorowi Janowi Wrabecowi, red. Mateusz Kapustka, Andrzej Kozieł, Piotr Oszczanowski, Wrocław 2007 (Acta Universitatis Wratislaviensis, No 2953, Historia Sztuki XXIV), s. 240–247.
 - „Marzenia ściętej głowy”? Sakralizacja motywów barokowych w najnowszych pracach Grzegorza Bednarskiego, [w:] Barok i barokizacja. Materiały sesji Oddziału Krakowskiego Stowarzyszenia Historyków Sztuki Kraków 3–4 XII 2004, red. Katarzyna Brzezina, Joanna Wolańska, Kraków 2007 (w serii: Ars Vetus et Nova, red. Wojciech Bałus, t. XXVIII), s. 385–401.
 - [wprowadzenie], [w:] Jakub Jakubowski. Malarstwo, folder wystawy w Miejskiej Galerii Sztuki w Częstochowie, ekspozycja prac artysty z Akademii im. Jana Długosza w Częstochowie, Częstochowa 2007 (przedruk: Jakub Jakubowski. Malarstwo, Galeria „Krypta u Pijarów”, luty – marzec 2008).
 - „Ego sum vitis vera”. Przyczynek do dziejów barokowej pobożności pasyjnej w Europie Środkowej, [w:] Slezsko – země Koruny české. Historie a kultura 1300–1740, materiały z międzynarodowej konferencji naukowej towarzyszącej wystawie Slezsko perla v Korunĕ české. Tři období uměleckých vztahů Slezska a Čech,, Národní galerie w Pradze, red. Helena Dáňová, Jan Klípa, Lenka Stolarova, Praha 2008, s. 929–949 [wspólnie z Markiem Walczakiem].
 - [antologia tekstów o pięknie], [w:] Odnajdywanie piękna. Finding Beauty. Rinvenire il Bello. Wystawa artystów-pedagogów Akademii Sztuk Pięknych w Krakowie, kat. wyst., listopad 2008, Pałac Sztuki TPSP w Krakowie, red. Kinga Nowak, Kraków 2008, s. 22–23, 70–73, 110–111.
 - Czaszki Janusza Matuszewskiego. Wystawa malarstwa „Próba autoportretu” marzec 2009, „Wiadomości Akademii Sztuk Pięknych w Krakowie” 45, kwiecień 2009, s. 54–55.
 - [wprowadzenie], [w:] Zdzisław Wiatr. Pejzaże prawosławne, folder wystawy prac artysty z Akademii im. Jana Długosza w Częstochowie, ekspozycja w Galerii „Gaude Mater” w Częstochowie, marzec – kwiecień 2009, Częstochowa 2009, b.s.
 - Pokorna ozdoba na karbonach duchowych uczyniona, [w:] Janusz Matuszewski. Pokorna ozdoba na karbonach duchowych uczyniona, folder wystawy, Galeria Jednej Książki Biblioteki Głównej Akademii Sztuk Pięknych im. Jana Matejki w Krakowie, 19 marca – 30 kwietnia 2010, Kraków 2010, b.s.
 - [wprowadzenie], [w:] Janusz Matuszewski. Malarstwo, folder wystawy, Galeria Katolickiego Centrum Kultury „Krypta u Pijarów” w Krakowie, 21 kwietnia – 7 maja 2010, Kraków 2010, b.s.
 - Wystawa Janusza Matuszewskiego. Galeria Jednej Książki Biblioteki Głównej ASP, „Wiadomości Akademii Sztuk Pięknych w Krakowie” 49, kwiecień 2010, s. 56.
 - „Offener Stein”. Rationale und irrationale Elemente in der Malerei von Adam Brincken, [w:] Adam Brincken. Malerei, Galeria Ars Cracovia w Kolonii (Niemcy), Kraków 2010, b.s.
 
- Muzeum Willmanna, czyli „świątynia sztuki” w Lubiążu. Propozycje rewitalizacji kościoła klasztornego Wniebowzięcia NMP, [w:] Kościół klasztorny Wniebowzięcia NMP w Lubiążu. Historia, stan zachowania, koncepcja rewitalizacji, red. Andrzej Kozieł, Wrocław 2010 (Acta Universitatis Wratislaviensis, No 3253, Historia Sztuki XXX), s. 149–164 [wspólnie z dr Małgorzatą Wyrzykowską].
 - [komentarz], [w:] Apostolado. Mirosław Sikorski, folder wystawy, Galeria Współczesnej Sztuki Sakralnej „Dom Praczki” w Kielcach, red. Agnieszka Orłowska, marzec 2011, Kielce 2011, b.s.
 
- Figury myślowe Macieja Zychowicza, [w:] Maciej Zychowicz, rzeźba, rysunek, folder wystawy, Galeria Współczesnej Sztuki Sakralnej „Dom Praczki” w Kielcach, red. Agnieszka Orłowska, listopad 2011, Kielce 2011, b.s.
 - Martwa natura w Akademii Sztuk Pięknych w Krakowie dzisiaj, „Quart. Kwartalnik Instytutu Historii Sztuki Uniwersytetu Wrocławskiego” Numer specjalny 2 (28), 2013, s. 126–141.
 - Ucieleśnianie cienia, [w:] Marcin Płoszaj. Ucieleśnienie. Wystawa malarstwa, marzec – kwiecień 2013, Klub Adwokatów imienia adwokat Janiny Ruth Buczyńskiej, ul. Sławkowska 1, Kraków 2013, s. nlb.
 - [komentarz], [w:] Piotr Korzeniowski „Mantra”. Wystawa malarstwa?, maj 2013, Galeria Wydziału Konserwacji i Restauracji Dzieł Sztuki Akademii Sztuk Pięknych w Krakowie „Cztery Ściany”, Kraków 2013, s. nlb.
 - Afekt i gest w potrydenckim theatrum sacrum. Uwagi na temat teatralizacji w nowożytnej sztuce Śląska i Małopolski, [w:] Sztuka po Trydencie, red. Kazimierz Kuczman, ks. Andrzej Witko, Kraków 2014 (w serii: Studia de Arte Moderna I), s. 213–231 [wspólnie z Józefem Skrabskim].
 - [komentarz], [w:] Adam Brincken „Genesis. Fragmenty”, 17.03.-4.04.2014, Galeria WKiRDS ASP w Krakowie CZTERY ŚCIANY, Kraków 2014.
 - „Na przebłaganie za grzechy nasze…” O malarstwie religijnym Grzegorza Bednarskiego i Janusza Matuszewskiego, „Ethos. Kwartalnik Instytutu Jana Pawła II KUL – Lublin i Fundacji Jana Pawła II – Rzym”, 2014 (105), s. 239–253.
 - El Greco współcześnie, „Arteon. Magazyn o Sztuce” 8(172), sierpień 2014, s. 34–35.
 - Pejzaż wewnętrzny, [w:] Marta Kawiorska. Zbliżenia. Malarstwo, folder wystawy, Galeria Współczesnej Sztuki Sakralnej „Dom Praczki” w Kielcach, red. Agnieszka Orłowska, luty 2015, Kielce 2015, b.s.
 - [komentarz], [w:] Jacek Waltoś. Obrazy. Rysunki. Rzeźby, folder wystawy, Galeria Współczesnej Sztuki Sakralnej „Dom Praczki” w Kielcach, red. Agnieszka Orłowska, maj – wrzesień 2015, Kielce 2015, b.s.
 - W poszukiwaniu genezy artystycznej twórczości Adama Brinckena, [w:] Tajemnica i forma. Adam Brincken. Malarstwo abstrakcyjne w przestrzeniach sakralnych / Mystery and Form. Adam Brincken – Abstract Painting in Sacral Spaces, oprac. Adam Brincken, Kraków 2015, s. 21–39.
 - „Otwarty kamień”. Elementy racjonalne i irracjonalne w malarstwie Adama Brinckena, [w:] Adam Brincken 1975–2015, katalog wystawy, Miejska Galeria Sztuki, Częstochowa, grudzień 2015 – styczeń 2016, Miejska Galeria Sztuki, Łódź, styczeń – luty 2016; Galeria Centrum NCK, Kraków, marzec 2016; Galeria Malarstwa ASP, Kraków, marzec 2016; Miejska Galeria Sztuki, Zakopane, kwiecień – maj 2016; Muzeum Regionalne, Stalowa Wola, czerwiec – lipiec 2016; red. Aleksandra Szczepan, Kraków 2015, s. 33–37.
 - „Furia della figura” jako metafora „żywego płomienia miłości” w barokowej rzeźbie śląskiej, „Ethos. Kwartalnik Instytutu Jana Pawła II KUL – Lublin i Fundacji Jana Pawła II – Rzym”, 28, nr 2 (110), 2015, s. 242–254.
 - Mistyka hiszpańska na gruncie malarstwa Akademii Sztuk Pięknych w Krakowie przełomu XX i XXI wieku, „Folia Historica Cracoviensia” 22, 2016, s. 303–328.
 - „Prophet Elijah in the woods” in the high altar of the Church of Discalced Carmelites in Czerna, „Folia Historica Cracoviensia” 22, 2016, s. 329–358 [wspólnie z Jerzym Żmudzińskim].
 - Malarstwo religijne Janusza Matuszewskiego w kręgu sztuki i duchowości cysterskiej, [w:] Dzieje i kultura cystersów w Polsce. 1, red. Marcin Starzyński, Dariusz Tabor CR, Kraków 2016 (w serii: „Cistercium Mater Nostra. Studia et Documenta” 3), s. 117–127.
 - Ornaty projektowane przez Adama Brinckena w latach 2009-2011, [w:] Blask i splendor. Rzemiosło artystyczne od średniowiecza do współczesności, ogólnopolska konferencja naukowa zorganizowana przez Instytut Historii Sztuki i Kultury Uniwersytetu Papieskiego Jana Pawła II w Krakowie w dn. 22–24 czerwca 2016 r. [w druku].
 - Śmierć jest bramą życia (Maciej Bieniasz, malarstwo i rysunek w „Domu Praczki”), „Projektor. Kielecki Magazyn Kulturalny” 5 (20), 2016, s. 46–47.
 - Via Crucis (Grafika i rzeźba Wiesława Przyłuskiego w Galerii „Dom Praczki”), „Projektor. Kielecki Magazyn Kulturalny” 6 (21), 2016, s. 54–55.
 - Przemiany w wyposażeniu i wystroju kaplic katedry wrocławskiej za rządów wikariusza kapitulnego ks. Kazimierza Lagosza (1951–1956), [w:] Katedra wrocławska na przestrzeni tysiąclecia. Studia z historii sztuki i architektury, red. Romuald Kaczmarek, Dariusz Galewski, Wrocław 2016, s. 333–348 [wspólnie z Dariuszem Galewskim].
 - Inspiracje religijne w malarstwie Bogdana Klechowskiego, [w:] Bogdan Klechowski. Kalejdoskop, katalog wystawy, Galeria Pryzmat ZPAP, styczeń 2017, Kraków 2017, s. 8–13.
 - Co widzisz – co wiesz. Rzecz o Galerii Współczesnej Sztuki Sakralnej „Dom Praczki” w Kielcach, red. Marzena Maćkowska, Kielce 2017, s. 13–146 [recenzja: Paweł Chmielewski, Świat – pajęczyna symboli (Adam Organisty, „Co widzisz – co wiesz. Rzecz o Galerii Współczesnej Sztuki Sakralnej Dom Praczki w Kielcach”), „Projektor. Kielecki Magazyn Kulturalny” 3 (24), 2017, s. 58; Karolina Staszak, „Arteon. Magazyn o Sztuce” 4(204), kwiecień 2017, s. 37].
 - Obraz w obrazie („Pokój z widokiem” Barbary Skąpskiej w „Domu Praczki”), „Projektor. Kielecki Magazyn Kulturalny” 1 (22), 2017, s. 56–57.
 - W kręgu krakowskiej figuracji metaforycznej (Damian Bąk, „Dom Praczki”), „Projektor. Kielecki Magazyn Kulturalny” 2 (23), 2017, s. 56–57.
 - Naturalia w rzeźbach (Bartłomiej Sęczawa, rzeźba, Galeria „Domu Praczki”), „Projektor. Kielecki Magazyn Kulturalny” 3 (24), 2017, s. 54–55.
 - Mistyka hiszpańska na gruncie malarstwa Akademii Sztuk Pięknych w Krakowie przełomu XX i XXI wieku, „Folia Historica Cracoviensia” 22, 2016, s. 303–328.
 - Prorok Eliasz na puszczy. Obraz w ołtarzu głównym kościoła karmelitów bosych w Czernej, „Głos Karmelu” 4 (76), 2017, s. 46–48.
 - W kręgu krakowskiej narracji malarskiej, [w:] Damian Bąk. Obrazy oczywiste, folder wystawy, Galeria Współczesnej Sztuki Sakralnej „Dom Praczki” w Kielcach, marzec – kwiecień 2017, oprac. Agnieszka Orłowska, Kielce 2017.
 - O twórczości malarskiej Zbigniewa Cebuli, [w:] Zbigniew Cebula. Wieloryby i Wulkany, katalog wystawy, Galeria Pryzmat, Związek Polskich Artystów Plastyków, Okręg Krakowski, Kraków, [10.04–23.04.2018], Kraków [2018], s. 3–19.
 - Wieloryby i Wulkany. O malarstwie Zbigniewa Cebuli, „Wiadomości Akademii Sztuk Pięknych w Krakowie” 82, lipiec 2018, s. 103–106.
 - El Greco według Mirosława Sikorskiego, [w:] Sztuka doby El Greca, red. ks. Andrzej Witko, Andrzej Włodarek, Kraków 2018 (w serii: Studia De Arte Moderna, II/2), s. 271–290. DOI: http://dx.doi.org/10.15633/9788374386920.17
 - El Greco we współczesnej sztuce polskiej / El Greco in Contemporary Polish Art / El Greco en el arte polaco contemporáneo, [w:] Ars Sacra El Greca. W 100-lecie Niepodległości i Muzeum / El Greco’s Ars Sacra – in the 100th Anniversary of the Independence and of the Museum / Ars Sacra El Greca – centenario de la indendencia y del museo, katalog wystawy, Muzeum Diecezjalne w Siedlcach, listopad 2018 – styczeń 2019, red. ks. Robert Mirończuk, Siedlce 2018, s. 102–149.
 - Pasja według Buffeta, [w:] Bernard Buffet. Pasja / La Passion du Christ, 1954, katalog wystawy, Galeria Akademii Sztuk Pięknych w Krakowie, 5.04–12.05.2019, oprac. Adam Brincken, Kraków 2019.
 - Dziś ze mną będziesz w raju. Najnowsza realizacja artystyczna Adama Brinckena i Macieja Zychowicza do słów Chrystusa na krzyżu, „Wiadomości Akademii Sztuk Pięknych w Krakowie” 85, kwiecień 2019, s. 94–97.
 - Motywy religijne w martwych naturach krakowskiego środowiska artystycznego przełomu XX i XXI wieku, [w:] Misterium liturgii – misterium codzienności. W 50. rocznicę powstania Instytutu Liturgicznego Uniwersytetu Papieskiego Jana Pawła II w Krakowie, red. Barbara Ciciora, Adriana Kołodziej, Kraków 2019, s. 124–163 [w druku].
 - Obrazy religijne są wypowiedziami analogicznymi, [w:] Metafizyka obecności. Inspiracje religijne w dziełach artystów krakowskich 2000–2019, red. Bernadeta Stano, Agnieszka Daca, Kraków 2019, s. 34–43.
 - Współczesna dekoracja i wystrój dawnych far wrocławskich na tle analogicznych realizacji na tzw. Ziemiach Odzyskanych, [w:] Fara w mieście od średniowiecza do współczesności. Społeczność, duchowość, architektura, wystrój. Studia z historii sztuki. Materiały Sesji Naukowej, Wrocław, 15 – 16 listopada 2018, red. Dariusz Galewski, Rafał Eysymontt, Wrocław 2019 [wspólnie z Dariuszem Galewskim], s. 271–286.
 - Willmann w krakowskiej Akademii, [w:] Opus magnum, publikacja towarzysząca wystawie w Muzeum Sztuki Współczesnej w Pawilonie Czterech Kopuł – Oddziale Muzeum Narodowego we Wrocławiu, 22.12.2019–2.10.2020, red. Piotr Oszczanowski, Wrocław 2019, s. 89–93.
 
BIBLIOGRAFIA ALDONY MICHALIK
- Benedykt XVI, Dlaczego wierzę?, wyd. WAM, Kraków 2013.
 - Joseph Ratzinger, Opera omnia. Teologia liturgii, wyd. KUL, 2012.
 - Joseph Ratzinger, Przyszłość wiary. Refleksje teologiczne, wyd. WAM, Kraków 2019.
 - Joseph Ratzinger, Wprowadzenie w chrześcijaństwo, wyd. Znak, Kraków 2018.
 - Krzysztof R. Prokop, „Dramat Habilitacji” Josepha Ratzingera. O drodze na uniwersytecką katedrę późniejszego papieża Benedykta XVI, [w:] Alma Mater, nr 74, Kraków 2005, s. 68-74.
 - Tomasz z Akwinu, św., Suma Teologiczna, t. I, opr. P. Bełch, London 1975.
 - Tomasz z Akwinu, św., O poznaniu Boga, wyd. łacińsko-polskie, przekł. zbior., Kraków 2005.
 - Tomasz z Akwinu, św., Taka jest nasza Wiara (traktat De rationibus Fidei), przeł. M. Karas, Sandomierz 2006.
 - Mediations for Each Day of Lent by St. Thomas Aquinas, http://catholicharboroffaithanmorals.com/St.%20Thomas%20Aquinas.html.
 - Vittorio Possenti, Nihilizm teoretyczny i „śmierć metafizyki”, wyd. Polskie Towarzystwo z Akwinu, Lublin 1998.
 - Vittorio Possenti, Filozofia i wiara, wyd. WAM, 2004.
 - Vittorio Possenti, Trzecie żeglowanie: filozofia bytu a przyszłość metafizyki, PTTA 2006.
 - Vittorio Possenti, Powrót do bytu. Pożegnanie z metafizyką nowożytną, wyd. Polskie Towarzystwo z Akwinu, 2020.
 - Vittorio Possenti, Filozofia po nihilizmie, wyd. Polskie Towarzystwo Tomasza z Akwinu, 2021.
 - Vittorio Possenti, Osoba nową zasadą, wyd. Polskie Towarzystwo Tomasza z Akwinu, 2021.
 - Vittorio Possenti, Razionalismo critice e metafisica. Quale Realismo? Marcelliana, Brescia 1994.
 - Vittorio Possenti, Oltre l’illuminismo. Il messaggio sociale cristiano, wyd. paoline, 1992.
 - Vittorio Possenti, Dio e il male, wyd. Unilibro, 1995.
 - Vittorio Possenti, Rittorno all’resere. Addio alla metafizica moderna, wyd. Armando Editore, Roma 2019.
 - Marcello Farina, Słowa, która są ważne. Komentarz do Ewangelii niedzielnych. Rok A, wyd. Jedność, Kielce 2018.
 - Marcello Farina, Słowa, która są ważne. Komentarz do Ewangelii niedzielnych. Rok B, wyd. Jedność, Kielce 2018.
 - Marcello Farina, Słowa, która są ważne. Komentarz do Ewangelii niedzielnych. Rok C, wyd. Jedność, Kielce 2018.
 - Marcello Farina, Se il giardino riforisse. edit Gabrielli Editori, 2020.
 - Marcello Farina, Consumare Dio, edit. Fondezione don Lorenzo Guetti, 2020.
 - Emanuele Severino, Essenza del nichilismo, Paideia, Brescia 1972.
 - Stanley Cavell, Must we mean what we say, New York 1969.
 - E Reinhold, Theorie des menschilichen Erkenntnisvermogens und Metaphysik, Gotha 1832 – 1835.
 - Robert Spaemann, Szczęście i życzliwość: esej o etyce, tłum. Jarosław Merecki SDS, RW KUL, Lublin 1997.
 - Josef Pieper, Tomasz z Akwinu, przeł. Włodkowa, Warszawa 1966.
 - John Watkins, Human Freedom After Darwin: A Critical Rationalist View, Londyn 1999.
 - John Watkins, Nauka a sceptycyzm, PWN, Warszawa 1989, tłum. E. A. Chmieleccy.
 - Tadeusz Kotarbiński, Medytacje o życiu godziwym, Warszawa 1985.
 - Andrzej Gielarowski, Piotr Janik, Ludwig Wittgenstein „przydzielony do Krakowa”, wyd. Józef Bremer, Josef Rothhaupt, 2009.
 - Kwiatkowski, Klasyfikacja, [w:] Filozofia, a nauka. Zarys encyklopedyczny, Wrocław 1987.
 - Alfred Gawroński, Ani scholastyka, ani fenomenologia [w:] Tygodnik Powszechny, 1977.
 - Witold Rubczyński, Stosunek filozofii do nauk szczegółowych, „Czas”, Kraków 1911.
 - Ryszard Jadczak, Człowiek szukający etyki. Filozofia moralna Kazimierza Twardowskiego, Toruń 1993.
 - Władysław Stróżewski, Transcendentalia i wartości, Kraków 1981.
 - R. Laught, H. Gliwitzky (red.), Gesamtausgabe, (list Jacobiego do J. F. Fichtego), t. III, s. 245.
 - Adam Górniak, Powinien mędrzec poznać wszystko [w:] Poznać jak się rzeczy mają, red. A. Górniak, K. Łapiński, T. Tiuryn, Wydział Filozofii i Socjologii Uniwersytetu Warszawskiego 2010, s. 131-142.
 - Adam Górniak, Kilka uwag o tym, że filozofia jest właściwie filologią, a filologia jest w istocie filozofią wbrew opinii Juliusza Domańskiego o istotnej pomiędzy nimi różnicy [w:] „Przegląd filozoficzno-literacki”, nr 3, 2014 r., s. 255-271.
 - Adam Górniak, Koncepcje teologii według Bonawentury i Tomasza z Akwinu [w:] „Przegląd Filozoficzny – Nowa Seria”, R. 21: 2012, Nr 3 (83), s. 423-439.
 - Adam Górniak, Filipa Kanclerza koncepcja transcendentaliów [w:] „Przegląd Filozoficzny”, nr 4/2000 (36), s. 25-40.
 - Piotr Duchliński (red.), Dziedzictwo aksjologii fenomenologicznej. Studia i szkice, wyd. WAM, Kraków 2011.
 - R. Wiśniewski, Bełkot aksjologiczny w komunikacji międzyludzkiej [w:] Co się dzieje z wartościami? Próba diagnozy, red. E. Okońska, K. Stachewicz. Poznań 2009, s. 158.
 - M. Scheler, Problemy religii, tłum. i wstęp A. Węgrzecki, Kraków 1995.
 - J. Elders, Die Metaphisik des Thomas von Aquin in historischer, Perspektive, I–II, 1985–1987.
 - J. Ritter, K. Grunder, G. Gabriel, Historisches Wörterbuch der Philosophie”, t. 2, Basel. 1972.
 - J. Ritter, K. Grunder i G. Gabriel, Historisches Worterbuch der Philosophie, t. 5, Basel. 1980.
 - S. Ossowski, Wybór pism estetycznych, Kraków 2004.
 - Piotr Jaroszyński, Kultura. Dramat natury i osoby, wyd. PTTA, Lublin 2020.
 - Ks. Jan Sochoń, Bezcielesny sens. Szkice z filozofii kultury, wyd. PTTA, Lublin 2020.
 - Roman Ingarden, Przeżycie, dzieło, wartość, Kraków 1966.
 - Roman Ingarden, Studia z estetyki, Warszawa 1966.
 - L. Blaustein, Wybór pism estetycznych, Kraków 2005.
 - M. Wallis, Wybór pism estetycznych, Kraków 2004.
 - A. Szachaj, Zniewalająca moc kultury, Wydawnictwo Naukowe Uniwersytetu Mikołaja Kopernika 2004.
 - Gilles Deleuze, Bacon. Logika wrażenia, wyd. Eperson Ostrogi, przeł. Anna Zofia Jaksender, Kraków 2018
 - Joanna Dziok, Estetyka kontra sztuka – współczesna sztuka a tradycjonalizm estetyczny w ujęciu M. A. Potockiej, [w:] Estetyka i Krytyka,, wyd. Uniwersytet Jagielloński, nr 2, Kraków 2010.
 - Walter Benjamin, Twórca jako wytwórca, Wydawnictwo Poznańskie, Poznań 1975.
 - Wolfgang Welsch, Estetyka i anestetyka, [w:] R. Nycz (red), Postmodernizm, Antologia przekłądów, Kraków 1997, s. 520-546.
 - Wolfgang Welsch, Estetyka poza estetyką. O nową postać estetyki, przeł. Katarzyna Guczalska, red. naukowa Krystyna Wilkoszewska, Kraków 2005.
 - Maria Gołaszewska, Twórczość a osobowość twórcy. Analiza procesu twórczego, Lublin 1958.
 - Henryk Kiereś, Filozofia sztuki, wyd. PTTA 2020.
 - Wojciech Daszkiewicz, Byt – człowiek – kultura. Studium z filozofii, wyd. PTTA, Lublin 2019.
 
BIBLIOGRAFIA DR BERNADETY STANO
- Metafizyka obecności. Inspiracje religijne w dziełach artystów krakowskich 2000-2019, red. B, Stano, A. Daca, Kraków Wydawnictwo Naukowe Uniwersytetu Pedagogicznego 2019
 - B. Stano, Transcendencja odrzuconej materii w: Metafizyka obecności. Inspiracje religijne w dziełach artystów krakowskich 2000-2019, red. B, Stano, A. Daca, Kraków Wydawnictwo Naukowe Uniwersytetu Pedagogicznego 2019, s. 51-61.
 - B. Stano, Kolor śladu / ślad koloru. Jak chromatyczne walory malarstwa materii mogą otworzyć na rzeczywistość pozamaterialną? „Saeculum Christianum” 2021, nr 28, s. 143-157.
 - B. Stano Rosa Caelestis [wstęp do katalogu Rosa Caelestis Agnieszka Daca Malarstwo] Galeria Krypta u Pijarów, Kraków 2021, s. 2-8.
 - Ikonosfera Ukrytego, red. B. Stano, Kraków Wydawnictwo Naukowe Uniwersytetu Pedagogicznego 2021
 - B. Stano, Ikonosfera Agnieszki Dacy w: Ikonosfera Ukrytego, red. B. Stano, Kraków Wydawnictwo Naukowe Uniwersytetu Pedagogicznego 2021, s. 8-14.
 
Najnowsze komentarze